+ -

Laman

Mehmet Najmi

Mehmet Najmi

24/08/2014

Kita Juga Pernah Remaja



Dahulu jika tempat ini asing, sekarang ianya sudah menjadi kebiasaan.
Sungguh cepat segalanya berubah.

Terkenang kembali semalam yang hilang, memorinya semakin pudar.

Hari ini aku berada di Kuala Lumpur International Airport 2 (KLIA 2) bersebelahan dengan KLIA yang pertama,
menunggu tibanya giliran untuk menaiki pesawat atas urusan yang perlu diselesaikan.

Tidak sangka, dahulu ketika aku kecil aku hanya mampu membayangkan tentang bagaimana perasaan menaiki pesawat dan berada di langit biru.

Kini, ianya seperti perkara biasa dan perasaannya sama sahaja seperti menaiki bas.
Tiada bezanya, cuma kali ini tiketnya lebih mahal.

Aku masih teringat suatu ketika dahulu, perjalanan aku daripada satu tempat ke tempat yang lain kebanyakkan menggunakan bas.

Namun sekarang, aku telah pergi jauh daripada zaman itu.

Begitulah bagaimana jauhnya aku dan masa lalu sudah terpisah.

Aku melihat anak remaja kita bukan lagi seperti dahulu.

Semuanya digital dan tiada langsung pengalaman yang luar biasa.

Dahulu jika kita bermain bola, mendaki gunung, atau berenang perasaannya berbeza.
Ketika itu, kita fokuskan pada nikmat untuk diri sendiri.

Kini, semuanya jadi kurang menyeronokkan kerana apa yang kita lakukan mesti dengan gambar dan status di laman sosial untuk menyatakan bahawa kita telah melakukannya.

Jika tiada status atau gambar yang diupload makan persepsi ramai bahawa hidup kita adalah biasa-biasa sahaja.

Itulah bezanya, jika dahulu kita mengambil gambar sebagai kenang-kenangan sekarang semuanya tentang keinginan untuk memuat naik ke laman sosial.

Begitulah kehidupan kini, lebih kepada keinginan untuk memberitahu berbanding perasaan untuk menikmatinya.


Teringatkan zaman remaja dulu, semuanya penuh dengan kegilaan tentang cara untuk mengekspresikan perasaan.

Zaman remaja yang berlalu, zaman untuk mengenal siapa diri dan masih mencari-cari.

Penuh dengan kegembiraan.
Berbeza dengan situasi sekarang, penuh dengan tanggungjawab yang perlu diambil kira.

Aku takut juga melihat remaja sekarang, cabarannya semakin hebat.
Jika salah jalan maka sesatlah mereka dalam kebingungan.

Era urbanisasi ini, dunia memang tanpa sempadan.
Mereka terdedah kepada segala macam ancaman.

Aku sebagai seorang yang sudah dewasa,
hanya mampu berdoa dan menasihati kerana semuanya terletak di tangan mereka sendiri.

Cerita tentang zaman remaja, semuanya manis belaka.

Memang jika cerita berulang kali, perasaan gembira itu tetap ada.
Dicelah mana pun ia terselit, tetap ada cebisan kegembiraan  yang masih terkesan.

Zaman remaja memang tidak dapat dilupa.

Walaupun kini kita sudah dewasa,
namun kita mesti ingat bahawa:

"Kita juga pernah remaja!"
5 Gregat: Kita Juga Pernah Remaja Dahulu jika tempat ini asing, sekarang ianya sudah menjadi kebiasaan. Sungguh cepat segalanya berubah. Terkenang kembali semalam yang h...

No comments:

Post a Comment

< >