+ -

Laman

Mehmet Najmi

Mehmet Najmi

06/06/2014

PJJ



Malam yang penuh dengan penantian.
Dilihat pada telefon bimbit, waktu  baru sahaja jam 10 malam.

"Takpelah mungkin dia sibuk, mentelaah pelajaran. Lebih baik tunggu sahaja sehingga jam 12. Kejap lagi pasti akan berbunyi telefon ini."

Dalam kehidupan manusia, perkara yang membuat kesabaran kita tercabar adalah penantian.
Apabila kita menantikan sesuatu, pasti dalam masa yang sama harapan juga akan tercipta.

Kedua-duanya memang tidak dapat diasingkan dan perasaan yang paling manis lahir apabila harapan dan penantian dibalas dengan jawapan yang positif.

Entahlah, sejak akhir-akhir ini banyak hal sudah terjadi.
Tidak tahu mana puncanya.

Aku tenung kembali garis masa tentang hubungan kami.

Memang banyak kenangan manisnya.
Namun semenjak aku menceritakan pelbagai cerita tentang aku, segalanya berubah.

Mungkin dia dah bosan dengan aku.
Mungkin juga dia dah nampak kelemahan aku.

Semakin banyak yang difikirkan, semakin berceramuk pemikiran waras aku.

Aku tidak gemar apabila otak ini mula berfikir.
Terlampau dalam dan pelbagai, dan sukar untuk hentikannya.

Kadangkala akibat terlampau berfikir.
Aku sudah mula didatangani oleh hasutan dan bisikan yang entah datang daripada mana.

Kadangkala aku sendiri tidak pasti dengan siapa aku berkata-kata.

"Hurm.."
Kelapangan masa membuatkan aku banyak berfikir tentang dia.

Jika difikirkan tentang perwatakannya, aku lebih gemar dia yang dahulu.
Berfikiran positif, selalu tersenyum dan sering kali menyokong aku walau apa pun yang aku lakukan.

Namun, dia kini sudah jadi sebaliknya.
Mungkin pemikiran aku yang terlampau negatif ini sudah mula meracuni perwatakannya.

Sedih juga, apabila keadaan jadi begini.

Aku mula merasa kesunyian kembali.
Kalaulah dia tahu apa yang bermain difikiran aku.

"Argh, kenapa waktu bergerak lambat? Ke manakah si dia ini? Katanya ingin ditelefon aku malam ini?"

Mungkin ideologi pemikiran kami agak berbeza.
Namun bagi aku dia sudah menjadi sebahagian daripada diri aku.

Setiap kali aku bangun pagi, pasti aku akan mencapai telefon bimbit untuk melihat jika dia ada menghantar mesej selamat pagi.

Namun sejak akhir-akhir ini tiada lagi ucapan selamat pagi, atau selamat malam.

Entahlah.

Tiba-tiba lamunan aku terhenti kerana nada dering telefon yang berbunyi. Mesej baru sudah sampai.
Mesti daripada dia.

Sekali lagi, aku hampa. Rupanya sekadar mesej daripada celcom berkenaan iklan daripada mereka.

Sekali lagi, aku tenangkan hati aku dengan berkata, "Mungkin dia sibuk, kejap lagi dia telefonlah tu."

Dia ingat lagi ke pada aku ini? Dia sudah rasakan aku tidak berguna? Atau dia sudah ada orang lain?

Itu adalah antara persoalan yang sering timbul daripada aku. Sekali lagi. "Entahlah."

Aku seorang yang berpegang kepada sejarah.
Bagi aku sejarah mengajar manusia tentang kesilapan yang lalu.

Melalui sejarah kita dapat bermuhasabah dan memperbaiki diri.

Jika diikutkan tentang permulaan hubungan aku dengan dia, aku sendiri tidak pasti siapa yang mulakan.
Namun yang aku pasti pada permulaanya aku tidak inginkan hubungan kami berdua menjadi seperti ini.

Itulah orang kata" Cinta ini ibarat gunung berapi, permulaanya penuh dengan percikan kebahagian dan akhirnya hanya tinggal perasaan hampa yang mengeras seperti lava."

Sewaktu kami mula berhubung, semuanya melalui laman sosial.
Kemudian, ianya beralih kepada mesej di telefon bimbit.

Jika ikutkan hati ketika itu aku langsung tidak mempunyai keinginan untuk menerima sesiapa lagi.
Namun, aku nampak dia ini sedikit berbeza.

Ketika itu dia tunjukkan bahawa dia sangat serasi dengan aku.
Dia sangat menerima apa yang aku katakan. Tentang falsafah hidup, pandangan politik, atau apa sahaja.

Dia juga dapat meyakinkan aku bahawa dia sentiasa ada walau apa pun yang terjadi.
Ketika itulah juga dia bertanyakan aku tentang perhubungan yang lebih akrab.

Setiap kali kami keluar bersama, aku tidak pernah rasa penat untuk bercerita.
Apabila aku keluar bersama dia, masa seperti berlalu seperti pantas, kalau boleh aku tahan masa sudah lama aku buat.

Bagi orang seperti aku yang dahagakan perasaan cinta, dia sudah berjaya memikat aku.
Ya, memang dia masih berjaya sehingga ke saat ini.

Itu sebabnya, aku selalu menantikan untuk dia menghubungi aku.

Aku kalau boleh, enggan menggangu waktunya dikala ini.
Namun, rindu akan suaranya lebih menguasai diri.

Kadang-kala aku terasa seperti diperguna.
Perlu apabila dia kesunyian, dilupakan apabila dia merasakan keseronokan.

Sekarang, aku hanya akan dihubungi apabila dia sedang bercuti apabila tiada kawan-kawannya disisi.

Rasa bertepuk sebelah tangan pun ada juga.
Entahlah, semakin banyak yang aku fikirkan.

Semakin banyak, perasaan hampa dalam diri wujud.

Nampaknya, pemikiran negatif aku sudah mengawal diri.
Aku rasa lebih elok dilelapkan masa ketika, untuk aku tenangkan diri daripada kabus kemurungan ini.

Mungkin dia akan menelefon aku lewat malam nanti.
Tidak mengapa kalau lewat bagaimana sekali pun, aku pasti akan menanti.

Aku harapakan dia elok sahaja di sana.
Mungkin dia ada sesuatu yang harus dilakukan.

Entahlah.
Mungkin ini nasib yang akan menimpa untuk orang seperti aku ini.

Bermain dengan pemikiran sendiri.

Apabila berkasih rasanya bersendiri, apabila tiada yang menerima rasa sepi di hati.

Harap-harap dia fahamlah suatu hari nanti, susah untuk menjadi orang gila seperti aku ini.
Mengambil transkripsi ubat setiap hari, supaya dapat mengawal diri.
Tidak lupa juga bermonolog dalaman tanpa henti, daripada siang sampai ke malam hari.

Kesemua ini takkan terjadi jika dia ada di sini dan bukannya sekadar Perhubungan Jarak Jauh (PJJ) seperti ini.
5 Gregat: PJJ Malam yang penuh dengan penantian. Dilihat pada telefon bimbit, waktu  baru sahaja jam 10 malam. "Takpelah mungkin dia sibuk, ment...

2 comments:

  1. dropping by for a small nudge
    http://www.youtube.com/watch?v=3mbiG5E09b0

    ReplyDelete

< >