+ -

Laman

Mehmet Najmi

Mehmet Najmi

01/02/2014

Laluan




Ketika di waktu masih beruniform seragam,
perasaan yang paling indah untuk dibayangkan ialah saat berakhirnya zaman persekolahan.

Memang perasaan yang paling seronok ketika itu, 
lagi-lagi waktu hampir tibanya peperiksaaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM).

Itu impian zaman remaja dan kanak-kanak.
Namun bagi mereka yang kini sudah bekerjaya atau sedang beljar di peringkat yang lebih tinggi, kebanyakkan daripada mereka akan mengimpikan peluang untuk pulang ke zaman tersebut.

Kehidupan selepas SPM, bukan sesuatu yang indah seperti yang disangka.
Saat bermulanya pengembaraan yang sebenar adalah selepas seseorang memperoleh segulung sijil yang menjadi tiket untuk pergi ke peringkat yang seterusnya.

Zaman persekolahan, tidak patut dipandang mudah.

Sewaktu bersekolah terserah kepada diri sendiri untuk membentuk peribadi.
Nak jadi mat rempit?
Nak jadi gangster?
Nak jadi romeo?
Nak jadi gamers?

Itu pilihan masing-masing.

Namun, tahukah anda bahawa kebanyakkan daripada mereka yang berjaya melepasi peperiksaan SPM dengan bergaya adalah daripada golongan yang anda gelar sebagai "Mat Skema" .

Mungkin akan ada yang berkata kenyataan ini adalah tidak benar,
namun hakikatnya anda sendiri mengetahui bahawa tidak akan berjaya seseorang selagi dia tidak memahami, menghafal dan mahir dalam segala ilmu yang dipelajarinya.

Maksud yang lain dalam ayat ini ialah, tidak akan berjaya seseorang selagi dia tidak memegang buku untuk dibaca dan difahami.

Bercerita tentang hala tuju selepas SPM, ramai yang masih kabur dan tidak jelas untuk pergi ke mana.
Terdapat pelbagai pilihan, namun dalam memilih kita hendaklah lebih teliti dan hati-hati.

Walaupun begitu, sebenarnya proses pemilihan telah bermula ketika ingin memasuki tingkatan empat lagi.
Jika dilihatkan, kita akan dapati terdapat pelbagai aliran utama yang menjadi pilihan iaitu termasuk aliran sains, vokasional dan sastera.

Aliran yang berbeza, mempunyai peluang dan laluan yang berbeza untuk ke peringkat seterusnya.

Melalui penulisan ini, saya akan lebih menfokuskan hala tuju kepada mereka yang mengambil aliran sains kerana saya sendiri adalah seorang pelajar sains.


------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Kebiasaannya antara peluang yang disediakan bagi pelajar aliran sains adalah seperti berikut:

1) STPM
2) Matrikulasi/Asasi
3) Program Persedian ( Luar Negara/Tajaan)
4) Diploma (IPTA/Politeknik/IPTS/UPIM/ILKA)
5) Perguruan

Pemilihan untuk laluan yang ke peringkat seterusnya sebenarnya bukan suatu proses yang mudah.
Pelbagai faktor kesesuaian seperti cita-cita, peribadi / perwatakan diri, keputusan SPM yang diperolehi, kemampuan untuk membiayai serta kesukaran yang akan ditempuhi perlu diambil kira.
Kebiasaannya, laluan yang menjadi pilhan utama bagi kebanyakkan pelajar sains adalah melalui program matrikulasi/asasi serta diploma dan laluan lain yang boleh dipilh adalah melalui STPM.

Bagi mereka yang mempunyai keputusan yang lebih cemerlang, mereka digalakkan untuk mengambil Program Persedian ( Luar Negara/Tajaan).

Laluan yang sedikit berbeza berbanding yang lain adalah melalui kemasukan ke maktab perguruan.

Berbalik kepada asas dalam faktor pemilihan ,wujudnya sikap prejudis yang kebanyakan daripada kita akan dengari ketika  proses pencarian  maklumat berlaku.

Seperti biasa, masyarakat di Malaysia lebih gemar membandingkan dan membuat tanggapan yang salah tanpa menyelidik atau mendapatkan kesahihan tentang sesuatu maklumat berita.

Melalui pengalaman yang diperoleh, akan berlaku perbandingan di antara mereka yang memasuki program asasi dan matrikulasi.
Realitinya, kedua-duanya adalah sama.
Tidak kira daripada mana anda bermula matikulasi atau asasi, akhirnya kedua-duanya menuju ke arah yang sama iaitu memasuki universiti.

Ketika anda mengisi UPU kali kedua untuk memasuki universiti, faktor pemilihan utama yang diambil kira untuk pengambilan pelajar ialah keputusan CGPA bukannya di mana anda belajar.

Jika dibandiungkan program asasi/matrikulasi dengan program diploma serta STPM perbezaan yang paling ketara adalah tempoh pengajian.

Melalui program diploma, ianya mengambil masa 3 tahun dan STPM mengambil masa 2 tahun sebelum anda boleh memohon untuk ke program ijazah pertama.

Namun begitu, terdapat juga perbandingan yang "jahil" diantara ketiga-tiga laluan ini.

Ramai yang mengatakan bahawa program diploma adalah bagi mereka yang lemah dan tidak mempunyai kelayakan yang secukupnya untuk masuk ke program matrikulasi/asasi.

Kenyataan ini haruslah disangkal kerana terdapat diantara kenalan yang saya kenali memilih program diploma bukan kerana tidak memperoleh keputusan yang cemerlang, 
tetapi mereka ingin memastikan bahawa pengalaman dan penguasaan yang lebih mendalam untuk bidang yang mereka gemari.

Saya sendiri mengakui bahawa apabila berada di universiti,
mereka yang berlatar belakang program diploma mempunyai pengalaman dan idea yang lebih bernas berbanding pelajar matrikulasi/asasi yang lebih rapuh daripada segi penguasaan ilmu.

Selain daripada itu, terdapat perbandingan yang utama juga yang sering berlaku dalam kalangan pelajar Sekolah Berasrama Penuh (SBP) atau Maktab Rendah Sains Mara (MRSM) iaitu tentang pengajian di dalam atau luar negara.
Hal ini dapat dilihat bahawa segelintir daripada mereka yang belajar di dalam negara merasa lebih rendah diri berbanding mereka yang belajar di luar negara.

Perbezaan ini sebenarnya wujud dalam diri pelajar itu sendiri kerana yang penting anda dapat menpelajari bidang-bidang yang anda betul-betul ingini.

Secara umumnya bagi saya tidak kira anda belajar di mana, kedua-duanya mempunyai kelebihan.
Apabila belajar di luar negara, pengalaman serta pembelajaran adalah berbeza.
Namun belajar di dalam negara bukanlah harus diperlekehkan.

Perkara yang paling penting ialah pengusaan ilmu dan anda boleh mengaplikasinya.

Terus terang saya katakan bahawa, kebanyakkan pelajar yang belajar di dalam negara adalah lebih baik penguasaan ilmunya. Namun mereka lemah dalam sudut komunikasi.

Hal ini telah menjadi faktor penolak kepada mereka dalam menjadi yang terbaik.

Sebenarnya, bukan semua mereka yang belajar di luar negara berjaya menamatkan pengajian.
Terdapat segelintir daripada mereka yang gagal mencapai keputusan yang baik.
 
Pengakhirnya, mereka dihantar pulang tanpa sebarang ijazah sebaliknya beban hutang yang menimbun.

Perihal kerjaya dan cita-cita pula, bagi mereka yang benar-benar ingin menjadi guru mereka digalakkan untuk menyambung pelajaran di Maktab Perguruan.

Namun, jika anda tidak berminat saya berharap agar anda mematikan niat anda untuk memasuki Maktab Perguruan walaupun anda layak.

Hal ini kerana bukan semua boleh orang menjadi guru kerana tanggungjawabnya adalah amat berat dan memerlukan komitmen sepenuhnya.

Jangan anda berfikiran bahawa melalui permilihan kemasukan ke maktab perguruan anda akan disediakan peluang pekerjaaan yang cerah dan pasti.

Jika anda berfikiran sebegini, anda sebenarnya telah menipu dan menyeksa diri anda sendiri.

Begitu juga dengan kerjaya-kerjaya yang lain.
Jika anda berfikiran bahawa dengan menjadi seorang jurutera, doktor atau juruterbang akan menjanjikan gaji yang lumayan dan terkenal.  Sebenarnya anda telah ditipu.

Pemikiran kolot seperti inilah yang telah menyebabkan ramai diantara para pelajar yang belajar secara terpaksa.

Jika benarlah menjadi seorang doktor, juruterbang atau jurutera akan menjadikan anda seorang yang kaya -raya, jadi mengapa di dalam senarai 10 orang terkaya di Malaysia tiada seorang pun yang berlatar belakang profesion-profesion tersebut?

Sebenarnya, jika anda betul-betul ingin menjadi seorang yang kaya anda digalakkan untuk menceburi bidang ekonomi, akauntan atau perniagaan kerana mereka yang menceburi bidang ini semuanya tersenarai di dalam senarai tersebut.

Jika anda ingin tahu juga, menjadi juruterbang, doktor atau guru di Malaysia anda akan mengalami masalah mencari peluang pekerjaan kerana dalam masa terdekat ini akan berlaku kebanjiran pelajar-pelajar profesion seperti ini.

Apabila kebanjiran berlaku, maka yang terbaik sahaja akan dipilih dan selebihnya terpaksa menganggur sehingga peluang pekerjaan muncul. 

Secara umumnya, kita tidak seharusnya membandingkan kerjaya yang mana lebih hebat dan menguntungkan.

Kita harus maklum bahawa rezeki bagi setiap orang adalah berbeza dan erti kejayaan bagi setiap insan juga adalah berbeza.

Kita tidak seharusnya membandingkan dan bersikap prejudis. Perkara yang penting adalah memilih bidang yang kita gemari dan sukai.

Dapat disimpulkan bahawa di dalam memilih laluan untuk memperoleh ijazah yang pertama yang paling penting adalah memilih jalan yang terbaik dan berusaha untuk mencapai cita-cita yang kita impikan.

Setiap orang mempunyai impian yang berbeza, oleh itu jalan yang akan dilalui juga adalah berbeza.

Jangan paksa diri anda menjadi orang lain, kerana itu akan menyebabkan anda menderita.

Tips terakhir yang dapat saya berikan ialah :

1) Pilih kerjaya yang bersesuaian dengan anda dan rangka laluan anda untuk mencapainya. Anda harus kenali betul-betul siapa anda yang sebenarnya.

2) Kumpul maklumat dan banyak bertanyakan kepada guru kaunseling dan mereka yang benar-benar telah berjaya dalam bidang yang anda ingin ceburi tentang panduan yang berkesan untuk mencapainya.

3) Selepas mengumpul maklumat cuma bandingkan laluan yang terbaik dan bersesuaian dengan faktor-faktor yang saya jelaskan sebelum ini dengan anda.

4) Selepas memilih laluan yang bersesuaian, cuba anda cari sumber-sumber yang dapat membiayai pengajian anda nanti.

5) Akhir sekali pastikan anda bersedia dan cuba yang terbaik dalam mengejar cita-cita anda.
6) Walau apa pun yang terjadi jangan pernah menyesal dengan keputusan yang telah anda pilih.

Selamat berjuang.





5 Gregat: Laluan Ketika di waktu masih beruniform seragam, perasaan yang paling indah untuk dibayangkan ialah saat berakhirnya zaman persekolahan. M...

No comments:

Post a Comment

< >