+ -

Laman

Mehmet Najmi

Mehmet Najmi

21/08/2013

Rindu







(10 Mac 2009)
SOGO,
Jalan Tuanku Abdul Rahman, Kuala Lumpur.

Ketika itu ada rasa kecewa, sedih dan hampa.
Sijil SPM masih lagi dipegang di tangan, namun tiada apa yang mampu aku katakan.

Rasa menyesal untuk masa lampau.
Penyesalan di dalam hati dan
hanya perkataan "kalau aku belajar dahulu" yang bermain di pemikiran yang rasa ingin mati.

Melayan rasa kecewa, aku tenangkan hati di depan SOGO.
Bunyi harmonika dan petikan gitar terus dimainkan, sambil mendengar luahan hati seniman jalanan.

Terasa seperti kami bersaudara, cuma seniman jalanan menceritakan tentang kekecewaannya terhadap kotaraya Kuala Lumpur.

Aku tenung dalam-dalam slip keputusan peperiksaan.
Ketika itu, baru aku sedar ada telefon bimbit Sony Ericcson yang terbiar di sebelah tempat duduk.

Kalau dilihat modelnya, ianya W200i. Mungkin ada orang yang tertinggal.
Aku capai untuk lihat nombor yang boleh dihubungi, dengan niat untuk memulangkan.

Aku baca mesej, dan cuba untuk menelefon nama yang tertera di mesej.
Pangggilan aku dijawab dan suaranya adalah seorang wanita.

Dia berteriak gembira, kerana ada yang menjumpai telefon bimbit rakannya.
Daripada situ bermula segala-galanya.
Rasa cinta dan kasih sayang yang telah lama kita lupakan.

(29 Oktober 2012)
Stesen LRT Bandaraya (SOGO),
Jalan Tuanku Abdul Rahman, Kuala Lumpur.

Memang pertemuan dan perpisahan itu semuanya urusan tuhan.
Namun bukan semua pertemuaan yang aku inginkan.

Ku nampak kau diseberang sana, berbaju hijau, bertudung hitam, bersepatu putih dan berskirt labuh.

Aku dapat lihat betapa bahagia kau bersama dengan dirinya.
Ianya mengngatkan tentang soalan yang pernah aku tanyakan pada kau.
"Apa yang lebihnya pada saya, untuk wujud rasa cinta kita?"

Jawapan yang kau berikan, "Kamu baik, selalu tolong orang."
Aku masih ingat jawapan itu.

Kini aku tahu kau lebih bahagia bersamanya.
Aku dapat lihatnya melalui senyuman yang terukir di bibir.

Aku rindukan seyuman itu, aku juga rindukan keriangan dan gelak tawa daripada mu.

LRT pun tiba, dan aku berlangkah masuk sambil merenung sepi gelagat kau berdua.
Saat aku berada di sebalik cermin LRT bertentangan dengan kau, kehadiran aku mula disedari.

Ketika itu riak wajahmu berubah serta merta.
Dan aku hanya mampu mengukirkan senyuman.

Akhirnya LRT berlalu pergi dan kita merenung buat seketika.
Aku terus tersenyum dan riak wajah kau terus begitu sehingga LRT menjauh dari padangan.

Aku ingin berterima kasih, kerana meninggalkan aku.
Sejak aku ditinggalkan, aku cuba mencari erti sebenar cinta.

Kini aku sedar cinta yang sebenar hanya kepada Pencipta.
Kalau aku tidak ditinggalkan, mungkin aku tidak akan jumpa cinta yang sebenar.

Kini aku gembira kerana kau sudah berbahagia bersama cinta darinya.
Dan aku juga sudah berbahagia bersama cinta daripada Pencipta.

Walaupun selau ada tangisan yang lahir apabila rasa rindu pada kau datang menyinggah.
5 Gregat: Rindu (10 Mac 2009) SOGO, Jalan Tuanku Abdul Rahman, Kuala Lumpur. Ketika itu ada rasa kecewa, sedih dan hampa. Sijil SPM masih lagi...

No comments:

Post a Comment

< >