+ -

Laman

Mehmet Najmi

Mehmet Najmi

21/08/2013

Nilai

Poket baju melayu putih lusuhnya diseluk perlahan-lahan,
dengan niat untuk tidak menghampakan.

Pabila tangan dikeluarkan,
yang ada cuma 2 keping duit kertas berwarna kebiruan.

"Mak cik, saya tak dapat nak beli kerepek mak cik jual nie.
Tapi saya harap mak cik terima RM 2.00 nie, anggap ini sebagai pemberian daripada saya."

Tangannya menghulur, sambil bibir tersenyum,
di saat hati mengharapkan keikhlasan.

"Tuan haji, kami dari wakil masjid akan adakan majlis berbuka puasa bulan ramadhan nanti. Jadi kami mohon jasa baik tuan haji untuk beri sedikit sumbangan ikhlas."

"Eh, tak da masalah. Bagus program yang nak dibuat nie. Kejap, saya ambek duit dekat dalam bilik.
Kamu duduk dulu."

Setelah beberapa lama menunggu di atas kerusi jati di berandar rumah wakil rakyat tersebut,
maka tuan rumahnya keluar bersama sampul yang berisi wang ringgit.

"Dalam nie ada duit RM 450.00, sumbangan daripada saya sedikit.
Kamu gunakanlah untuk program nanti, tapi cuma saya harap kamu sebutlah sikit nama saya dalam nama orang yangg bagi sumbangan masa program nanti yer."

Itu antara nilai pengorbanan dan ibadat yang wujud sekarang.
Yang pasti kita manusia tidak mampu menilai keikhlasan sebenar di dalam diri setiap insan,

Yang maha mengetahui hanyalah Allah S.W.T..
Kita mahluk yang serba kekurangan buatlah yang terbaik untuk mendapat ganjaran.

Sentiasa ihklaskan niat dan buatlah yang terbaik hanya kerana Allah S.W.T.
5 Gregat: Nilai Poket baju melayu putih lusuhnya diseluk perlahan-lahan, dengan niat untuk tidak menghampakan. Pabila tangan dikeluarkan, yang ada cuma 2 ...

No comments:

Post a Comment

< >